Newsletter

Vrei să primești noutăți și să fii la curent cu activitatea mea? Pentru a te abona, completează câmpul de mai jos cu adresa ta de email!

• Home
  • /
  • Travel

La pas prin Istanbul. Turistanbul.

Dorinta mea de cunoastere, de a vedea locuri noi si de a interactiona cu oamenii locurilor pare a nu avea limite, dar nu ma plang de asta.  Imi doresc sa vad cat mai multe locuri frumoase de pe planeta asta, iar Istanbulul este unul dintre acestea. De foarte multa vreme imi doresc sa vizitez acest oras fascinant, sa ma plimb seara pe malul Bosforului, sa admir vapoarele si sa beau suc de rodie, sa merg intr-o croaziera cu feribotul prin stramtoarea Bosfor pentru a admira arhitectura intregului oras, sa ma plimb o zi intreaga prin bazaruri nu neaparat pentru a cumpara ceva, sa mananc kebab si baclavale de la mama lor, sa surprind cu aparatul de fotografiat instantanee din cotidianul orasului si cate si mai cate…

Moscheea Albastra – Istanbul

Cateva dintre cele de mai sus, le-am experimentat, in timpul escalei (lungi) din aprilie cand mergeam pentru a-mi petrece concediul pe malul Marii Rosii, in Hurghada. Istanbul este unul dintre cele mai cosmopolite metropole ale lumii, un oras al extravagantelor, care ofera turistilor o gama atat de larga de activitati, incat atunci cand esti pus in situatia de a alege, nu stii de unde sa incepi. Asadar, un tur ghidat al orasului este recomandat in prima instanta, dupa care, daca dispui de mai multe zile, poti lua la pas, pe cont propriu fiecare coltisor al sau.

Un astfel de tur este oferit de compania Turkish Airlines calatorilor sai, un bun prilej de care am profitat, astfel resusind sa iau un prim contact cu Istanbulul.

Mai jos veti gasi cateva informatii utile, pe care ar fi bine sa le tineti minte. Cine stie cand veti fi intr-o situatie asemanatoare….

Bine de retinut!

Aproape toate companiile aeriene ofera tot felul de  beneficii calatorilor sai daca urmeaza sa aveti doua zboruri legate intre ele printr-o escala, de obicei pe aeroportul unde isi au baza.

Turkish Airlines ne pune la dispozitie programul sau de fidelizare numit  TuristanbulSau cazare, doar ca aici lucrurile sunt putin mai complicate iar pentru a beneficia de o camera pentru cateva ore trebuie sa intrunesti mai multe conditii. Este recomandat sa luati legatura in prealabil cu ei la hoteldesk@thy.com.

Daca urmeaza sa ai o escala mai lunga de 6 de ore, dar nu mai mult de 24 de ore, trebuie sa stiti ca Turkish Airlines ofera clientilor sai un tur gratuit al orasului Istanbul, tur care ne vine in intampinare in 5 variante: intre 08:30 si 11:00, intre 09:00 si 15:00, intre 09:00 si 18:00, intre 12:00 si 18:00 si intre 16:00 si 21:00.  Detalii complete despre tururi si orar gasiti aici.

Ce trebuie sa faceti?

Dupa ce v-ati debarcat din primul avion, trebuie sa va indreptati spre iesirea din Aeroportul Ataturk ( de pe Sabiha Gokcen nu se fac astfel de tururi), treceti de controlul pasapoartelor si trebuie sa ajungeti chiar langa Starbucks. Aici se gaseste Hotel Desk al celor de la Turkish, unde puteti gasi informatii atat despre excursii cat si despre eventualele avantaje pentru cazare. Trebuie sa va prezentati cu o jumatate de ora inainte de ora programata turului, insotiti de pasaport si cartea de imbarcare.

Vedeti ca este ceva de mers pana ajungeti la biroul Hotel Desk, asa ca nu va pierdeti rabdarea! Aeroportul este destul de extins, plin cu magazine care va pot capta atentia si timpul!

Zona de dutty-free este inepuizabila

Biroul de informatii al celor de la Turkish Airlines, iar in dreapta biroul de pastrare al bagajelor

La ora stabilita, ghidul vorbitor de limba engleza va insoti grupul pe traseul prestabilit. Acestea difera in functie de perioada zilei, iar cu exceptia primului tur, toate celelalte au incluse si cate o masa (mic dejun, pranz sau cina).

Deplasarea in Istanbul se face cu autocarul/microbuzul in functie de numarul de persoane, urmand ca traseul sa fie facut la pas ori sa va deplasati din loc in loc cu mijlocul de transport. Detalii complete gasiti la Tour Schedule.

Atentie! Pentru a intra pe teritoriul Turciei, noua, cetatenilor romani ne este permis accesul insotiti doar de pasaport (de orice tip: simplu, temporar, electronic, diplomatic sau de serviciu), avand o valabilitate de minimum 150 zile la momentul intrarii in Turcia si sa dispuna de cel putin o fila goala. Nu avem nevoie de viza. Sa va asigurati ca v-a fost aplicata stampila de intrare in tara, deoarece lipsa ei poate duce la amenzi si/sau expulzare.

Intotdeauna am fugit de escalele lungi. Intrucat locuiesc undeva pe langa Tulcea, iar drumul lung spre aeroport (mai bine de 5 ore), timpul pierdut pe la check-in , controale si imbarcare (alte 2-3 ore) la care sa mai adaug si cateva ore de escala, reprezinta “reteta de succes” catre un zbor de cosmar.

La momentul achizitionarii biletelor de avion, a trebuit sa tin cont de mai multe aspecte, unul fiind acela ca zborul spre Hurghada sa fie a doua zi dupa cel de intoarcere din Italia. Astfel ca am ales o combinatie nu tocmai fericita, respectiv Bucuresti – Hurghada, via Istanbul cu o escala de 15:40h. Se poate si mai mult? Daaa!

Am ajuns in Istanbul putin dupa ora 11, fara bagaje pentru ca le-am dat pe toate la cala si ar fi bine sa procedati la fel. Doar cu o geanta mica de mana, deplasarea prin imensul aeroport si apoi prin oras a fost floare la ureche. Daca totusi mai aveti ceva bagaje la care vreti sa renuntati pentru a nu va plimba prin oras cu ele, imediat langa Hotel Desk se afla un loc de pastrare al bagajelor. Detalii gasiti aici.

Pentru ca am cascat ochii prin dutty free, am ratat turul de la ora 12 si m-am inscris la cel de la 16:00. Retineti ca acesta este un tur realizabil in mare parte la pas, pentru ca este un tur cultural, asa ca o conditie fizica buna se cam impune.

Cultural Walk Tour asa cum il numesc ei, a fost un tur ghidat de o doamna foarte amabila, vorbitoare de limba engleza, care in drumul nostru spre oras, in autocar ne-a prezentat un preambul de informatii despre Istanbul si ce ne ofera acesta.

Imi doream de multa vreme sa vizitez Istanbulul, asa ca am profitat de ocazie si am reusit sa vad cateva dintre importantele lui obiective turistice: Beyazit Square, Universitatea din Istanbul, Turnul Beyazit, Grand Bazaar, Moscheea Çorlulu Ali Pasha, Columna lui Constantine, Hippodrome Square, Fantana Germana, Obeliscul Egiptean, Moscheea Albastra, Catedrala Hagia Sophia.

Singura prin Istanbul

La sfarsitul turului am fost condusi catre un restaurant dragut, Deraliye unde ni s-a servit cina, una cu specific turcesc bineinteles, cu preparate gustoase ale caror nume nu le mai retin. Restaurantul este situat chiar langa Hagia Sophia Hotel 5*. Ceilalti din grup, majoritatea erau insotiti, asa ca s-au asezati grupati la masa. Aici am cunoscut o tipa super simpatica, egipteanca de origine culmea, care statea de foarte multi ani in Germania, iar acum era in escala in drumul spre casa. Am discutat foarte multe cu ea, fiind mirata ca sunt la a 8-a escapada pe cont propriu in Egipt, chiar si acum cand situatia politica este un pic mai sensibila.

Nu voi insista asupra obiectivelor turistice, pentru ca au scris multi altii despre ele, iar unii chiar au facut-o intr-un mod frumos si corect, iar eu dupa o vizita atat de scurta, chiar nu-mi pot da cu parerea.

Cel mai mult m-a impresionat Bazarul asa cum era de asteptat. Am luat aleile la rand, mi-am delectat ochii cu tot felul de suveniruri, iar gustul cu mai multe feluri de rahat turcesc. Cei care ati gustat din acesta de aici din bazar stiti probabil ca e alta treaba si ca acela ce-l gasim noi prin magazine n-are absolut nici o legatura cu adevarul turkish delight. M-am plimbat singura printre magazinele din bazar incercand cu mari eforturi sa ignor strigaturile vanzatorilor. Nu m-am simtit chiar asa de hartuita ca-n Egipt, dar tot enervant este. Urma sa ajung din nou printre egipteni, asa ca asta nu era decat o incalzire.

Si pentru ca intotdeauna trebuie sa existe si cate o parte neasteptata, ei bine nici de asta data n-a lipsit. N-am fost singura, ci insotita de Razvan si inca o familie cu un copil mic de putin peste 4 anisori. Ai mei prieteni nu foarte interesati de obiective si neatenti sa se tina dupa grup, au ramas in urma si s-au pierdut. Eu cu ochii dupa fotografii si cu castile-n urechi ascultand ce spunea ghida, nu mi-am dat seama de lipsa acestora abia cand eram in curtea Moscheii Albastre unde era plin de oameni si astfel n-am putut sa-i mai reperez. Pusa in fata situatiei destul de delicate intre a alege sa ma intorc dupa ei sau sa continui turul cu grupul, am ales a doua varianta, pentru ca-mi era teama ca n-o sa-i gasesc pe ai mei si nici grupul n-o sa-l mai prind din urma. Asa ca am facut turul singura, dar ingrijorata maxim pentru ca ambele telefoane active in roaming erau la mine in geanta, precum si pasaportul iubitului meu. Funny, nu? Ne-am regasit la sfarsitul turului, ei erau la autocar ma/ne asteptau 🙂

Totul e bine cand se termina cu bine. Sau partial bine. Ne-am intors in aeroport dupa sfarsitul excursiei, doar ca inca mai aveam de asteptat, iar oboseala incepea sa ne rapuna. Dupa ce-am mancat ceva prin aeroport am inceput pe rand sa dam ocol panoului unde sunt afisate zborurile, doar-doar s-o afisa si-al nostru. Adevarul era ca rabdarea disparuse cu totul, iar ochii ni se inchideau la propriu. Asteptand in zona portii de imbarcare, am atipit pe scaune, unul cate unul de zici ca ne picase ceva.

Sfat!

Aveti mare grija cand va alegeti zborurile si combinatiile, ganditi-va la toate aspectele! Chiar daca un zbor cu o escala scurta 2-3 ore este ceva mai scump, alegeti-l pe acesta, pentru ca in tot timpul pierdut prin aeroport veti cheltui mult mai mult decat ati economisit pe bilet. Iar oboseala, credeti-ma o sa va rapuna, oricat de mult ati crede voi ca veti rezista!

Si pentru ca totul s aprinda contur in mintea voastra, va las in compania fotografiilor!

Atataurk Airport

Prima oprire, care avea sa fie punct de intalnire in caz ca ne ratacim. Bine ca am retinut!

Ghida Turkish ne face primele instructaje

Moscheea Albastra

Locul unde dragii mei prieteni s-au pierdut de grup

Eu am continuat turul, alaturi de grup, prin Hippodrome Square

Fantana Germana

Obeliscul Egiptean si cel al lui Theodosius

Beyazit Mosque

Singura prin Istanbul

La sfarsitul turului, o bere Efes a fost binevenita!

Acestea sunt principalele obiective turistice ale Istanbulului

Asadar, daca urmeaza sa aveti o escala lunga, interesati-va de eventualele beneficii: tururi gratuite, cazare, masa…